“Air Serbia” ponovo u vlasništvu države

avion
avion

Srbija je postala 100% vlasnik avio-kompanije “Air Serbia”. Tu vest saopštio je ministar finansija Siniša Mali koji je rekao da će država posvetiti punu pažnju daljem razvoju kompanije “Air Serbia” i naveo da sledi nabavka velikih aviona, kao i otvaranje novih destinacija. On je zahvalio ljudima iz “Etihad airways”, koji su od 2013. bili partneri i suvlasnici “Air Serbia”, a koji su, kako je rekao Mali, iz “Air Serbia” izašli zbog svojih poslovnih odluka.

Mihailo Gajić iz Libeka kaže za Euronews Srbija da izlazak Etihada iz malog broja akcija koje su mu ostale na kraju iz kompanije “Air Serbia” ne menja ništa u tome kako je preduzeće funkcionisalo ili kako će ono funkcionisati u budućnosti jer, kako navodi, Etihad od 2018. nije ni uključen u upravljanje tom avio-kompanijom.

On dodaje da se poslovanje sa Etihadom u prethodnih deset godina nije preterano isplatilo Srbiji, ali i navodi da je koncept postojanja nacionalne avio-kompanije kao takve danas više izuzetak, nego pravilo u Evropi i da je većina tih kompanija privatizovana.

Da su i srpska i emiratska nacionalna avio-kompanija već više od tri godine poslovale po principu odvojenog menadžmenta navodi i urednik portala Tango six Petar Vojinović i dodaje da izlazak Etihada iz “Air Serbia” ne izaziva razlog za zabrinutost.

On je rekao da su za sada performanse avio-kompanije “Air Serbia” prilično dobre i da je ta avio-kompanija prestigla nekadašnji JAT i po broju linija i po broju prevezenih putnika.

Pitanje menadžmenta je ključno

Gajić, međutim, kaže da u Srbiji imamo jako loše iskustvo sa upravljanjem državnim kompanijama.

– Čak i kada je taj menadžment stručan, imamo problem da oni često ne mogu da rade samostalno svoj posao jer im političari dišu za vratom i naređuju. Nije problem čak ni mogućnost da se pronađe neki nezavisni menadžment, ali političarima ne odgovara da imaju preduzeće koje je u potpunosti slobodno od političkih uticaja. Tu zapravo leži problem – rekao je Gajić.

Vojinović se saglasio da je pitanje menadžmenta ključno, navodeći da je “Air Serbia” na otvorenom strukovnom tržištu pre tri godine pronašla šefa komercijalnih poslova, sada direktora aviokompanije Jiržija Mareka, koji je nekada radio u nekoliko aviokompanija.

– To je na primer dokazalo da se državno kontrolisana kompanija odlučila da pronađe najadekvatniji mogući menadžment. Performanse u poslednje dve godine govore same za sebe i objektivno gledano su neuporedive sa bilo kojim periodom poslovanja domaće nacionalne avio-kompanije, pa čak i kad je bila JAT, budući da je “Air Serbia” sada prestigla JAT i po broju linija i po broja prevezenih putnika. Za sada su te performanse prilično dobre – smatra Vojinović.

Er Srbija nastavlja da leti do preko 80 destinacija na četiri kontinenta

Etihad i JAT su 1. avgusta 2013. potpisali Ugovor, tako da novi strateški partner postaje Etihad sa 49% vlasništva po ceni od 40 miliona dolara, a obezbedio je još 60 miliona dolara kroz kredit.

U trenutku preuzimanja JAT-ovi dugovi iznosili su 170 miliona dolara, a njih je preuzela država.

Kada je sklopljen ugovor “JAT” je imao avione stare 26 godina, prosečan godišnji gubitak od 35 miliona EUR i tri pokušaja privatizacije.

Ipak, ugovor sa Etihadom je dugo bio u fokusu, jer se nije objavljivao zbog člana ugovora o poverljivosti.

Nakon sedam godina, država je uložila 100 miliona EUR i time uvećava svoj vlasnički udeo na 82%. Već 2023. godine Srbija ulaže još 15,5 miliona EUR što joj je donelo ukupno 83% udela u vlasništvu nad kompanijom.

Ministar finansija Siniša Mali saopštio je da je Srbija zaključila finalni sporazum da država preuzme preostalih 16,42% akcija “Etihad airways” u kompaniji “Air Serbia”.

On je na Fejsbuku naveo rekao da je tako Srbija postala vlasnik 100% akcija avio-kompanije “Air Serbia”, kompanije koja je pre jedne decenije bila ruinirani nekadašnji gigant sa 400 miliona dolara duga, zbog čega joj je tada i bio neophodan pouzdan i siguran strateški partner.

Mali je podsetio da je “Etihad airways” postao manjinski partner “Air Serbia” 2013. godine i dodao da je Etihad u tom trenutku odigrao ključnu ulogu u njenoj transformaciji.

– To je nešto što ne bismo mogli da uradimo sami i na tome smo im umnogome zahvalni. I zato je tada to bila dobra vest. Sada idemo dalje, jer dalje možemo sami, a “Air Serbia” nastavlja da leti do preko 80 destinacija na četiri kontinenta – naveo je Mali.

Dodao je da će “Air Serbia” do kraja godine prevesti četiri miliona putnika, kao i da nacionalna avio-kompanija sada leti direktno i na daleki istok, i na zapad, ima sve veću flotu aviona i da je pozicionirana kao lider u regionu.

Izvor: euronews.rs

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama

SRDA preporučuje

baner_gdereciklirati_300

Najnoviji tekstovi

Hvala vam na poverenju. Uspešno ste se prijavili na listu za prijem email biltena.
Došlo je do greške. Molimo vas pokušajte ponovo. Ako se problem nastavi, molimo da nas kontaktirate slanjem email poruke.
baner_ekopravo_300
baner_ekoadresar_300