EU podržao nova pravila za zaustavljanje greenwashinga i programiranog zastarevanja proizvoda

zeleno

Poslanici Evropskog parlamenta su 11. maja podržali predlog direktive za poboljšanje obeležavanja i trajnosti proizvoda i zaustavljanje lažnog zelenog marketinga.

S 544 glasova za, 18 glasova protiv i 17 suzdržanih, zastupnici su na plenarnoj sednici podržali predlog nove direktive o jačanju položaja potrošača u zelenoj tranziciji.

Cilj direktive je da se pomogne potrošačima da donose ekološki prihvatljive odluke, kao i da se podstaknu proizvođači da nude trajnije i održivije proizvode, navodi se u saopštenju Evropskog parlamenta.

Zabrana obmanjujućih tvrdnji poput „ekološki“ i „klimatski neutralan“

Odobrenim pregovaračkim stanovištem parlamenta predviđa se zabrana korišćenja opštih tvrdnji o prihvatljivosti proizvoda za okolinu kao što su „ekološki prihvatljiv”, „prirodan”, „biorazgradiv”, „klimatski neutralan” i „ekološki” ako nisu popraćene detaljnim dokazima. Njime se takođe žele zabraniti tvrdnje o prihvatljivosti proizvoda za okolinu koje se temelje samo na sistemima kompenzacije za emisije ugljenika.

Ostale obmanjujuće prakse poput tvrdnje o čitavom proizvodu koja zapravo važi samo za jedan njegov deo ili tvrdnje o trajanju ili maksimalnom intenzitetu korišćenja proizvoda koja nije istinita takođe će biti zabranjene.

Da bi pojednostavili informacije o proizvodu, zastupnici su predvideli da budu dopuštene samo oznake održivosti koje se temelje na službenim programima sertifikovanja ili koje su utvrdile javna tela.

Protiv ranog zastarevanja proizvoda

reciklaza mobilnih telefona

Foto: pexels

Kako bi proizvodi trajali duže, parlament želi da zabrani proizvode sa osobinama kojima se ograničava trajanje ili omogućava prevremeno nefunkcionisanje proizvoda. Osim toga, proizvođači ne bi smeli ograničiti funkcionisanje proizvoda u slučaju upotrebe potrošnog materijala, rezervnih delova i dodataka (npr. punjači ili ulošci s mastilom za štampače) drugih proizvođača.

Da bi se pomoglo potrošačima da izaberu trajnije proizvode koji se mogu popraviti, potrebno ih je informisati pre kupovine o ograničenjima kod popravke proizvoda.

Uz to, zastupnici su predložili novu garancijsku oznaku kojom se daju informacije ne samo o trajanju zakonske garancije, nego i o trajanju moguće produžene garancije koje nude proizvođači. Time će se istaći visokokvalitetni proizvodi i podstaći proizvođači da se usredsrede na duže trajanje proizvoda.

Nakon glasanja, hrvatska zastupnica u Evropskom parlamentu i autorka direktive Biljana Borzan izjavila je da proizvođači više neće zarađivati od proizvoda koji se pokvare odmah nakon isteka garancije.

– Uz to, potrošačima će morati pružiti jasne informacije o mogućnostima i troškovima popravke. Oznake proizvoda pružiće im informacije o tome koji proizvodi imaju duži rok trajanja, a proizvođači trajnijih proizvoda ostvariće dobit. Staćemo na kraj lažnim tvrdnjama o prihvatljivosti za okolinu jer će biti dopuštene samo one koje su utemeljene i sertifikovane – rekla je Borzan.

Uskoro pregovori o konačnoj verziji direktive

Veće EU je 3. maja usvojilo pregovaračko stajalište. To znači da pregovori između Parlamenta i država članica o konačnoj verziji direktive mogu uskoro započeti.

Predložena direktiva deo je prvog paketa za cirkularnu ekonomiju, koji uključuje i Uredbu o ekološkom dizajnu, Uredbu o građevinskim proizvodima i izveštaj o inicijativi „Strategija EU za održive i kružne tekstilne proizvode”. Otvara put za novu direktivu o tvrdnjama o prihvatljivosti proizvoda za okolinu kojom će se dodatno odrediti uslovi korišćenja.

Usvajanjem tog zakonodavstva, Evropski parlament odgovara na očekivanja građana u pogledu održive potrošnje, ambalaže i proizvodnje, kao i održivog rasta i inovacija, navodi se u saopštenju.

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama

SRDA preporučuje

baner_gdereciklirati_300

Najnoviji tekstovi

Hvala vam na poverenju. Uspešno ste se prijavili na listu za prijem email biltena.
Došlo je do greške. Molimo vas pokušajte ponovo. Ako se problem nastavi, molimo da nas kontaktirate slanjem email poruke.
baner_ekopravo_300
baner_ekoadresar_300