DRI: Elektrane naplaćivale grejanje po površini, a ne po potrošnji

Grejanje radijator
DRI: Elektrane naplaćivale grejanje po površini, a ne po potrošnji

Javno komunalno preduzeće “Beogradske elektrane” u periodu od 2018. do 2020. godine naplaćivale su vlasnicima stambenog prostora uslugu grejanja prema površini, umesto prema potrošnji, utvrdila je Državna revizorska institucija (DRI), prenosi Beta.

– JKP “Beogradske elektrane” je od 90 odsto vlasnika stambenog prostora u periodu od 2018. do 2020. godine naplaćivalo toplotnu energiju prema jedinici površine, umesto prema potrošnji, kako je propisano Zakonom o energetici, Zakonom o efikasnom korišćenju energije i Odlukom o načinu plaćanja komunalnih usluga na teritoriji grada Beograda – navela je DRI u izveštaju o reviziji poslovanja tog preduzeća. Dodaje se da JKP “Beogradske elektrane”, JKP “Gradska toplana” Niš i JKP “Toplana-Loznica” nisu sve reklamacije potrošača rešavali u propisanom roku, a evidencije o primljenim reklamacijama nisu sveobuhvatne.

Utvrđeno je i da nije u potpunosti uspostavljen efikasan nadzor nad primenom propisa u oblasti zaštite potrošača. Inspekcijski nadzor u periodu 2018-2020. godine nije u potpunosti obezbedio ostvarivanje prava potrošača u oblasti snabdevanja toplotnom energijom. Ističe se da pravni okvir nije u potpunosti stvorio uslove za efikasnu primenu Zakona o zaštiti potrošača zbog nepotpunog sprovodjenja i neuskladjenosti pojedinih propisa.

Revizori su utvrdili da pojedine odredbe Zakona o komunalnim delatnostima i odluke jedinica lokalnih samouprava u delu obaveze zaključenja pojedinačnih ugovora o snabdevanju toplotnom energijom, prava na raskid ugovora i prava potrošača na reklamaciju, nisu uskladjene sa Zakonom o zaštiti potrošača, čijim se odredbama pruža veći stepen zaštite potrošača.

toplana zagadjenje vazduha

Iako je, kako je navedeno, formirano 89 udruženja potrošača, samo njih 26 je podnelo zahtev i ispunilo uslove za upis u Evidenciju nadležnog Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, što za posledicu ima nejednaku dostupnost zaštite potrošača na teritoriji Srbije.

– Preduzete aktivnosti tih udruženja, ali i komunalnih preduzeća nisu u dovoljnoj meri doprinele efikasnom ostvarivanju prava potrošača u oblasti snabdevanja toplotnom energijom – navedeno je u izveštaju.

Dodaje se da toplane u tom dvogodišnjem periodu nisu zaključile pisane ugovore o snabdevanju toplotnom energijom sa najvećim brojem vlasnika stambenog prostora, iako je navedena obaveza propisana Zakonom o zaštiti potrošača i Zakonom o energetici.

JKP “Beogradske elektrane” i JKP “Toplana-Loznica” u periodu 2018-2020. godine nisu, kako su utvrdili revizori, podnosili nadležnom organu pisani zahtev za odobravanje cene toplotne energije za nastupajuću grejnu sezonu i u toku grejne sezone ukoliko se ukupna cena energenta smanjivala za više od pet odsto, što nije u skladu sa Zakonom o energetici.

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija u periodu 2018-2020. godine nije preduzimalo aktivnosti u cilju održavanja sednica Nacionalnog saveta za zaštitu potrošača, a nije ni sačinilo izveštaj o realizaciji strateških dokumenata iz oblasti zaštite potrošača i energetike, a to nije učinilo ni Ministarstvo rudarstva i energetike.

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama