Oko 12% struje “nestane” na putu do potrošača

Struja
Oko 12% struje “nestane” na putu do potrošača

Oko 12% struje “nestaje” na njenom putu do potrošača i zato je neophodono početi sređivanje stanja u distributivnom sistemu, ocenjuje Fiskalni savet u najnovijoj analizi.

Uz EPS-ove probleme u proizvodnji, veliki izazov predstavlja i zastarela distibutivna mreža na kojoj se izgubi previše električne energije, piše u analizi.

Iako su u poslednjih desetak godina gubici na distributivnoj mreži donekle umanjeni, oni su u Srbiji još uvek dvostruko iznad proseka zemalja Centralne i Istočne Evrope, a situacija je trenutno gora samo u Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji.

Na gubitke najviše utiče dotrajala infrastruktura i široko rasprostranjen problem krađe struje zbog zastarele merne infrastrukture i neefikasne kontrole brojila.

Zaostajanje u odnosu na uporedivne zemlje može se delom objasniti tehnički opravdanim gubicima zbog toga što je u Srbiji veći udeo potrošnje na niskom naponu (domaćinstva), gde su gubici inače izraženiji u odnosu na više naponske nivoe (npr. preduzeća i drugi veliki potrošači), navodi Fiskalni savet.

Distribucija struje u Srbiji je sve manje pouzdana, tj. sve češće dolazi do prekida u snabdevanju čije ukupno trajanje u stalnom porastu poslednjih nekoliko godina.

Glavni uzrok ovih problema je manjak i neefikasna realizacija investicija, budući da su ulaganja u distribuciju u protekloj deceniji sve vreme bila ispod plana i amortizacije, odnosno nedovoljno samo za održavanje postojeće infrastrukture, piše u analizi ove nezavisne institucije.

Donedavno je sve to bilo deo loše investicione politike EPS-a, ali od 2021. godine Elektrodistribucija Srbije (EDS) izdovjena je kao posebno preduzeće koje je sada odgovorno za upravljanje i rešavanje problema u distributivno sistemu, navodi Fiskalni savet.

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama