Centralna Evropa se udružuje oko vodonika
Operateri prenosnog sistema gasa iz Slovačke, Rumunije, Mađarske i Poljske dogovorili su strateško partnerstvo za razvoj regionalne mreže za vodonik. Prema sporazumu o partnerstvu, kompanije iz regiona sarađivaće i u dekarbonizaciji, razvoju zelenih gasova i istraživanju mogućnosti za (smanjenje emisije) CO2.
Partnerstvo je inicirao rumunski “Transgaz” a uključeni su i poljski “Gaz-System”, slovački “Eustream” i mađarski FGSZ.
Četiri operatera su potpisala memorandum o razumevanju i pozvala ostale iz regiona da im se priključe.
Saradnja će, kako su rekli u “Eustream”, omogućiti zajednički rad u više oblasti.
Ciljevi partnerstva su i deljenje dobre prakse oko vodonika i transporta CO2, dekarbonizacija poslovanja i proizvodnja vodonika. Sporazum o saradnji takođe nastoji da identifikuje tržište vodonika i primenu u različitim industrijama, kao i rad na izradi relevantnog regulatornog okvira.
Kako je naveo Euractiv Slovačka, predviđena je i saradnja u pripremi studija izvodljivosti.
Memorandumom o razumevanju podržavaju se u velikoj meri sve inicijative koje će ubrzati razvoj lanca vrednosti za vodonik u regionu Centralne Evrope i skreće pažnja na regionalne karakteristike za ujednačenu evoluciju mreže za vodonik u EU, navodi se u saopštenju “Eustream”.
Aktivnosti te kompanije ukazuju da je ona posebno zainteresovana za istraživanje upotrebe vodonika.
U septembru 2021. “Eustream” je potpisao memorandum o razumevanju sa kompanijama EP Infrastruktura, NAFTA i RWE Snabdevanje i trgovina o potencijalnom razvoju proizvodnje tzv. plavog vodonika u Slovačkoj.
Očekuje se da vodonik ima značajnu ulogu u dostizanju ciljeva EU za smanjenje emisije sa efektima staklene bašte za 55% do 2035.
U Slovačkoj vodonik snažno podržava ministar ekonomije Ričard Sulik koji je obećao milijardu evra investicija. Oko 200 miliona evra od te sume bilo bi potrošeno na istraživanje upotrebe vodonika u sektoru transporta.
Direktor Slovačkog udruženja za električna vozila (SEVA) Patrik Križanski kaže da vodonik ima veliki potencijal u dekarbonizaciji industrije ali ne i u transportnom sektoru, gde ne može da konkuriše električnim vozilima na baterije.
Izvor: EURACTIV