Vozilo 21. veka u Rimu – Kako se iznajmljuju električni trotineti
Rim, večni grad. Prestonica kulinarskih specijaliteta, raskošne istorije, a u 21. veku, čini se, i električnih trotineta. Ova korisna prevozna sredstva mogu se naći na gotovo svakom koraku u centru grada, a proces korišćenja veoma je jednostavan.
Iako su u prodaji dostupni već duže vreme i predstavljaju “zelenu” alternativu drugim vidovima transporta, mnogima su zbog visokih cena i dalje nedostupni za kupovinu.
Trotineti za iznajmljivanje u glavnom gradu Italije pojavili su se u maju 2020. godine, za vreme najjačeg udara pandemije korona virusa. Danas pružaju mogućnost za lako i brzo kretanje po Rimu, jer ne zavisite od javnog prevoza i gužvi u saobraćaju. Posebne pogodnosti nude turistima koji na ovaj način lako i brzo mogu da obiđu brojne znamenitosti u gradu, u šta smo se i mi uverili.
Italijanska vlada je na početku pandemije sklopila partnerstvo sa kompanijom “Helbiz” kako bi građanima olakšala kretanje. Ubrzo su se u akciju uključile i druge kompanije kako bi iskoristile nevoljnost građana da koriste javni prevoz tokom pandemije.
Kako je tada rekla gradonačelnica Virdžinija Rađi, “Rim se otvara ponovo pod sloganom održive pokretljivosti”.
Prema podacima iz jula 2021. godine, u Italiji je bilo oko 40.000 trotineta dostupnih za iznajmljivanje, što zemlju, prema broju ovih vozila, u Evropi svrstava na drugo mesto, odmah ispod Nemačke.
U Rimu, sedam kompanija poseduje oko 14.000 trotineta za iznajmljivanje.
Koliko košta iznajmljivanje električnih trotineta u Rimu
Što se tiče cena, gotovo sve aplikacije naplaćuju jedan evro za “otključavanje” trotineta, dok cena minuta vožnje zavisi od kompanije koju koristite, a kreće se od 15 do 50 centi. Za one koji planiraju više vožnji, postoje nedeljni i mesečni planovi pretplate.
Jedna kompanija koja posluje u glavnom gradu Italije osam vožnji naplaćuje 19,99 evra, 25 vožnji 44,99 evra, 50 vožnji 79,99 evra, dok ćete za 100 vožnji u okviru tri meseca izdvojiti 149,99 evra.
Kako se iznajmljuju električni trotineti
Električni trotineti u Rimu se mogu iznajmiti pomoću posebne aplikacije u kojoj je potrebno da navedete svoje ime, i-mejl, broj telefona i kućnu adresu. Ako ste stanovnik Italije, takođe ste u obavezi da date svoj fiskalni kod. Plaćanje se vrši debitnim ili kreditnim karticama, dok većina aplikacija prihvata Apple pay i Google pay, a neke od njih i Paypal.
Nakon preuzimanja aplikacije, trotinet se otključava pomoću QR koda koji se očitava putem mobilnog telefona. Neophodno je da pogledate mapu na kojoj će se pojaviti vozila u vašoj blizini, pronađete ono koji ste iznajmili i pođete na put.
Ukoliko ne možete da nađete trotinet ili ih ima nekoliko i niste sigurni koji ste tačno rezervisali, aplikacija vam može “pomoći” tako što ćete klikom aktivirati zvučni signal trotineta kako biste ga našli.
Nakon što završite vožnju, potrebno je da parkirate trotinet, nakon čega ga neko drugi može iznajmiti i voziti, sve dok ima dovoljno baterije.
Šta je dozvoljeno, a šta nije
Iako se vozači trotineta mogu videti svuda, zakon kaže da su oni pogodni samo za upotrebu na putevima, ne i trotoarima, a postoje i oblasti grada u kojima je vožnja potpuno zabranjena.
Da biste vozili električni trotinet u Rimu, morate imati najmanje 14 godina, dok je kaciga obavezna za sve starosti od 14 do 18 godina. Ova vozila mogu saobraćati ulicama brzinom do 25 km/h, dok je u pešačkim zonama dozvoljena brzina do 6 km/h.
Vozačka dozvola nije potrebna za korišćenje e-trotineta u Rimu, ali se savetuje maksimalna opreznost zbog gustine saobraćaja i nepažnje vozača automobila u ovom gradu. Iako kompanije koje upravljaju iznajmljivanjem trotineta predlažu nošenje kacige za vreme vožnje, korisnici se toga retko pridržavaju.
Električni trotineti su svuda u Rimu, posebno u centru grada, i kao da njihova popularnost raste iz dana u dana. Koriste ih svi koji žele da stignu od tačke A do B u najkraćem roku, a posebno su popularni među mladima, kako Italijanima, tako i turistima.
Kazne za neodgovorne
Ipak, nije sve prošlo bez problema. Gradonačelnica Rima krajem prošle godine najavila je da će se grad pozabaviti neodgovornim korisnicima ovih vozila, koji ih parkiraju ili čak bacaju na neprimerenim mestima u gradu. Kako je tada rekla, parkiranje će biti zabranjeno ispred spomenika, na nekim od glavnih gradskih trgova i u neposrednoj blizini turističkih atrakcija.
Neke kompanije od korisnika zahtevaju fotografiju nakon završetka upotrebe i parkiranja, kao dokaz da je vozilo ostavljeno na adekvatnom mestu.
Neretko se dešavaju i saobraćajne nesreće uzrokovane nepoštovanjem pravila ili nepažnjom vozača, pa je prošlog leta, za samo mesec dana, policija izdala 150 kazni, a svaka u iznosu od oko 400 EUR.
Ukoliko su učesnici saobraćajne nesreće vozač trotineta i pešak, odgovornost najčešće snosi vozač, a postoje i izuzeci ukoliko se utvrdi da je pešak izazvao nezgodu.
Ako je motorno vozilo deo sudara, odgovornost je uglavnom na vozaču istog, jer osobu koja upravlja trotinetom štiti Zakon o auto-putu. Međutim, izuzeci postoje i krivica se mora dokazati, kao i prilikom svih drugih saobraćajnih nesreća.
Ukoliko se udes dogodi zbog oštećenja kolovozne površine, odgovornost je najčešće na vlasniku puta, ali da bi oštećeni dobio pravo na odštetu, u obavezi je da dokaže da su uslovi na putu direktno uticali na nesreću.
Električni trotineti u Srbiji
Upotreba električnih trotineta na putevima Srbije nije definisana Zakonom o bezbednosti saobraćaja i oni nisu prepoznati kao prevozna sredstva pa za njih važe samo preporuke umesto pravih pravila i propisa. Tako se sada voze svuda gde vozačima padne na pamet. Nadležni najavljuju da će ova oblast biti rešena Zakonom ali ne pre jeseni ove godine. Mišljenja struke o tome kako urediti pravila su i dalje podeljena. Više pogledajte u tekstu OVDE.
Kompanija “Helbiz” je krajem 2019. najavljivala pokretanje mreže iznajmljivanja električnih trotineta u Beogradu. Dok se ne reši pitanje električnih trotineta, Beograđanima i posetiocima prestonice na raspolaganju će uskoro biti iznajmljivanje električnih bicikli s obzirom na to da je “Helbiz” izabran kao prvi i ekskluzivni upravljač sistema javnih bicikli u Beogradu na period od 15 godina.