Šljivovica, dunjevača, orahovača – Rakija iz Srbije stiže do Australije i Kanade

Rakija Alkoholna pica Casice za rakiju
Šljivovica, dunjevača, orahovača – Rakija iz Srbije stiže do Australije i Kanade

Proizvodnja jakih alkoholnih pića u Srbiji u poslednjih pet godina raste po stopi većoj od 10% godišnje što upućuje na zaključak da je srpska privreda uvidela svoju šansu u ovom sektoru i na globalnom tržištu, kažu u Udruženju za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju PKS.

Srbija je poznata po proizvodnji šljive u svetu. Domaća rakija od ove voćke jedno je od najprodavanijih alkoholnih pića u svetu. Slede rakija od kajsije, kruške, dunje, maline, meda, oraha… Značajan deo dolazi iz domaće radinosti.

– Procenjuje se da se u Srbiji proizvede između 50 i 60 miliona litara rakije, uključujući i rakiju proizvedenu u sopstvenim domaćinstvima. Najveća proizvodnja je u Rasinskom, Šumadijskom i Zlatiborskom kraju – kaže Aleksandar Bogunović, sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju PKS.

Izvoz rakije od voća je u 2020. godini porastao za 30%, a 67% naše rakije se izvozilo u Nemačku, SAD, Hrvatsku, Crnu Goru i BiH.

Dijaspora voli “ljutu” iz zavičaja

U međunarodnoj trgovini je primetan trend rasta trgovine jakim alkoholnim pićima. Nemačka i SAD su najatraktivnija tržišta za domaće proizvođače. Slede Australija, Kanada, Austrija i Švajcarska, gde živi veliki broj ljudi našeg porekla.

Proizvođačima iz Srbije su interesantne i baltičke zemlje, zatim Poljska, Švedska i Ukrajina, ističe Igor Kronja iz Centra za spoljnotrgovinsku analitiku PKS. Osvajanje novih tržišta, međutim, predstavlja veoma izazovan zadatak.

– Naša startna pozicija je dobra jer imamo izuzetan kvalitet proizvoda što je dobar preduslov za uspeh. Zajednička marketing strategija u promovisanju rakije kao srpskog brenda mogla da donese mnogo uspeha, posebno ako se bude insistiralo na viševekovnoj tradiciji, po uzoru na škotske proizvođače viskija – napominje Kronja.

Razvoj gastronomske ponude koja prati rakiju kao piće je još jedan potencijal koji treba istražiti.

Dunjevača u Singapur, šljivovica u Austriju

Kompanija “Stara Sokolova” je prisutna na svetskim tržištima 15 godina. Kupce imaju od Amerike, Australije i Rusije, zemalja Zapadne i Severne Evrope, do Dubaija i Singapura.

– Kvalitet srpske rakije je na zavidnom nivou upravo zbog jake konkurencije na domaćem tržištu. Zbog toga našu rakiju kupci širom sveta prepoznaju po kvalitetu. To nam omogućava da trajemo i opstajemo – kaže Ivan Bogdanović, vlasnik kompanije.

Različita tržišta traže različite ukuse. U Rusiju, Dubai i Singapur ide šljivovica, viljamovka i dunjevača. Na tržišta Amerike, Australije i Zapadne Evrope, gde ima dosta ljudi sa prostora bivše Jugoslavije, plasira se uglavnom šljivovica. Do kupaca dolaze, po preporuci, preko interneta, ali i kroz kontakte i nastupe na sajmovima koje organizuje Privredna komora Srbije.

– U narednom periodu treba raditi na snažnijem marketinškom predstavljanju srpske rakija kao de luks proizvoda, razvoju onlajn promocije i zajedničkom nastupu srpskih proizvođača – kaže Bogdanović.

U porodičnoj destileriji “Artisani Distillery”, poznatoj po brendovima Anteria, Jelek i Opanak, rade na razvoju organskih zasada i proizvodnji rakije od organskog voća. U realizaciji ove ideje pomažu im subvencije Ministarstva poljoprivrede ali i stručna usavršavanja u oblasti organske proizvodnje.

– Pratimo trendove i smatramo da je organska proizvodnja budućnost. Takođe, uvodimo i modele cirkularne ekonomije u proizvodnju, jer to smatramo važnim faktorom konkurentnosti na domaćem i svetskim tržištima, imajući u vidu da je u svetu očuvanje životne sredine jedan od prioriteta – kaže Milica Nejković iz destilerije “Artisani”.

U ovoj kompaniji kažu da prate sve trendove pa će se tako u narednom periodu posvetiti i razvoju gastronomske ponude i uparivanju rakije sa tradicionalnom srpskom kuhinjom.

Izvor: PKS 

 

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama