Saobraćajna buka šteti zdravlju 110 miliona Evropljana

Više od 110 miliona ljudi u Evropi izloženo je štetnim nivoima saobraćajne buke koja je povezana sa desetinama hiljada prevremenih smrti, saopštila je Evropska agencija za životnu sredinu (EEA), prenosi Beta.
U saopštenju se navodi da je više od 20% Evropljana izloženo buci automobila, vozova i aviona koja prevazilazi prag utvrđen pravilima EU i koja šteti zdravlju ljudi, životnoj sredini i ekonomiji.
Dugoročno izlaganje buci koju pravi saobraćaj povezan je sa širokim spektrom zdravstvenih problema, uključujući poremećaje sna, stres, kardiovaskularne bolesti, mentalne bolesti, dijabetes i pa čak i prevremenu smrt, saopštila je EEA, istakavši da su deca i adolescenti posebno ranjivi na posledice buke.
Procenjuje se da je duga izloženost saobraćajnoj buci povezana sa 66.000 prevremenih smrti u Evropi, 50.000 novih slučajeva kardiovaskularnih bolesti i 22.000 novih slučajeva dijabetesa tipa 2.
Pored toga, prema novom istraživanju, buka potencijalno doprinosi hiljadama slučajeva depresije i demencije, navodi se u saopštenju EEA.
Izloženost buci doprinela je da više od 560.000 dece i adolescenata ima slabije veštine razumevanja pročitanog, da 63.000 dece ima probleme u ponašanju i 272.000 slučajeva prekomerne težine kod dece, prema poslednje dostupnim podacima iz 2021. godine.
EEA u izveštaju o zagađenju bukom ocenjuje da je napredak u smanjivanju izloženosti štetnim nivoima buke spor i da je malo verovatno da će EU bez dodatnih mera ispuniti cilj da smanji broj ljudi koji su hronično izloženi saobraćajnoj buci za 30% do 2030.
Prema proceni EEA, broj ljudi koji su veoma izloženi saobraćajnoj buci u EU smanjen je za samo tri odsto od 2017. do 2022.
Agencija ukazuje i na visoku ekonomsku i društvenu cenu zagađenosti bukom, jer bolesti i loše zdravlje povezane s tim negativno utiču na privredu.
Buka iz saobraćaja ima za posledicu godišnje ekonomske troškove od najmanje 96,5 milijardi EUR, odnosno 0,6% ukupnog bruto domaćeg proizvoda.
Izvršna direktorka EEA Lina Ila-Mononen izjavila je da je buka problem koji se često zanemaruje, ali da ima dugoročne posledica po zdravlje ljudi, posebno decu, i životnu sredinu i da sve članice EU moraju hitno da reše taj problem ako žele da ostvare zacrtane ciljeve.
Dominantan izvor buke je drumski saobraćaj, posebno u gusto naseljenim urbanim područjima. Oko 92 miliona ljudi je izloženo buci drumskog saobraćaja iznad 55 decibela tokom dana, odnosno 50 decibela tokom noći, koliko je utvrđeno Uredbom EU o buci u životnoj sredini.
Buka železničkog saobraćaja ima negativne uticaje na 18 miliona ljudi, a vazdušni saobraćaj pogađa 2,6 miliona Evropljana.
Ukoliko bi se uzeli u obzir pragovi nivoa buke koje preporučuje Svetska zdravstvena organizacija, koji su niži, procenjuje se da je dugoročno nezdravim nivoima saobraćajne buke izloženo oko 150 miliona ljudi, odnosno oko 30% evropske populacije.
Saobraćajna buka je među tri najveće ekološke pretnje po zdravlje ljudi u Evropi, posle zagađenja vazduha i klimatskih faktora povezanih s temperaturom.
U izveštaju EEA sa navodi i da je najmanje 29% zaštićenih područja u Evropi izloženo nivoima buke koji mogu da utiču na ponašanje kopnenih divljih životinja.
Zagađenje bukom pod vodom, od brodova, gradilišta na moru i istraživanja, takođe utiču na morski život, a buka je najveća u delovima Lamanša, Gibraltarskom moreuzu, delovima Jadranskog mora i nekim regionima Baltičkog mora.
U cilju rešavanja ovog problema, EEA preporučuje veći pristup tihim i zelenim prostorima u gradovima, smanjenje ograničenja brzine u urbanim sredinama, bolje održavanje železničke infrastrukture i promociju tiših aviona.
Kao dugoročne strategije, EEA predlaže kreiranje tampon zona između transportnih koridora i stambenih područja i promovisanje održive mobilnosti, kao što su javni prevoz i bicikli, prenosi Beta.