Kako izvoziti sveže voće i povrće u Švedsku, Finsku, Norvešku i Dansku?
Sa više od 26,5 miliona potrošača, značajnom potrošačkom moći stanovnika i više od 74,5 milijardi prometa u maloprodaji, tržište Nordijskog regiona ima veliki potencijal za uvoz poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda.
Razvojna agencija Srbije objavila je na svom sajtu Publikaciju “Vodič za izvoz voća i povrća: Praktične informacije o izvozu svežeg voća i povrća iz zemalja Zapadnog Balkana na tržište Nordijskog regiona – Švedska, Norveška, Finska i Danska”, autorke Milice Zatezalo.
Vodič predstavlja polaznu tačku za upoznavanje tržišta i sadrži sve informacije o trendovima na tržištu, uvoznim procedurama i regulativama, kanalima distribucije, kontakte uvoznika i distributera i druge podatke koji će kompanijama omogućiti lakše donošenje konačne odluke o izvozu u zemlje Nordijskog regiona.
Autorka u svom vodiču navodi osnovne savete za izvoz voća i povrća na tržište Nordijskog regiona.
Odaberite “test tržište” u nordijskom regionu
Preporuka je da se kompanije za početak fokusiraju na jedno tržište i na taj način “testiraju” svoj izvozni potencijal i provere da li zaista mogu da budu uspešni u izvozu u ostale zemlje Nordijskog regiona. Svakako je korisno da se odabere država ili grad gde će prvo plasirati svoje proizvode, ali je mnogo značajnije da se pronađe pouzdan kontakt na lokalu (uvoznika, trgovinskog agenta ili distributera) koji bi kompaniji pomogao prilikom ulaska i daljeg širenja poslovanja na tržištu. Švedska može da bude očigledan izbor prilikom donošenja odluke o izvozu, jer se smatra “test tržištem” u ovom delu Evrope.
Standardi kvaliteta
Proizvodi visokog kvaliteta u modernom i atraktivnom pakovanju obezbediće dobru početnu poziciju u pregovorima, dok će kasnije privući i pažnju potrošača, navodi se u Vodiču.
Kompanija izvoznica mora da ispuni sve neophodne standarde (HACCP, BRC, IFS), prilikom plasmana proizvoda u maloprodajne lance u Nordijskim zemljama. Istovremeno, maloprodajni lanci imaju visoke standarde u pogledu socijalne ili zaštite životne sredine (SMETA, BSCI), dok primenjuju i određene nacionalne standarde, npr. Švedski standard za bezbednost hrane u maloprodaji (eng. the Swedish retail food safety standard).
Stalnost isporuke
– Potreba za prehrambenim proizvodima je velika i u stalnom porastu, zbog čega je neophodno da izvozne kompanije mogu da odgovore na sve postavljene zahteve. Tržištem maloprodaje dominiraju veliki trgovinski lanci poput ICA, COOP, United Nordic, koji vrlo često imaju centralizovani sistem nabavke za sve zemlje Nordijskog regiona. Iz ovog razloga, mogućnost da obezbedite stalnost isporuke i velike količine proizvoda su jedan od važnih preduslova, koji može da predstavlja i izvesnu barijeru ka većem izvozu na ovo tržište, ukoliko kompanija ne može da ih obezbedi – navodi se u publikaciji.
Pronađite poslovnog partnera
Za uvoz u zemlje Nordijskog regiona potrebno je da kompanije sarađuju sa registrovanim uvoznicima, koji su značajni prilikom organizacije i pripreme izvoznog posla, kako bi sve bilo u skladu sa nacionalnim regulativama i propisima (potrebna dokumentacija za uvoz i carinjenje, bezbednost proizvoda, pakovanje, deklarisanje i označavanje i sl.).
Poznavanje regulativa i uvoznih procedura
U Vodiču je istaknuto da je poznavanje svih regulativa i procedura prilikom uvoza svežeg, smrznutog i prerađenog voća i povrća ključan segment kod nesmetanog obavljanja izvoznog posla i plasmana proizvoda na tržište Nordijskog regiona. Švedska, Finska i Danska, kao članice Evropske unije, imaju usklađene sve procedure uz primenu Opšte šeme preferencijala kod trgovine sa trećim zemljama. U Norveškoj je dobar deo regulativa i procedura usklađen sa EU propisima, iako nije članica.
Tabela: “Vodič za izvoz voća i povrća na tržište Nordijskog regiona”
Uverenje o poreklu robe (eng. Certificate of Origin) – FORM A
Uverenje o poreklu robe FORM A izdaje se za proizvode poreklom sa Zapadnog Balkana za izvoz u zemlje sa kojima imamo preferencijalni režim izvoza.
– Ovaj dokument overava privredna komora u zemlji izvoznika, a po podnetom zahtevu. Osnovna funkcija ovog dokumenta je da obezbedi primenu preferencijalne stope carine prilikom uvoza u zemlju odredišta i na taj način utiče na konkurentnost proizvoda na tržištu.
Obezbedite da proizvod bude pravilno deklarisan i označen
– Pravilno deklarisanje i označavanje proizvoda važno je kako za poljoprivredne, tako i za prehrambene proizvode gde pakovanje mora da nosi obavezne elemente na etiketi (naziv proizvoda, ime proizvođača i uvoznika, neto vrednost, rok trajanja, način čuvanja i sl.), istaknute na jeziku krajnjeg kupca (npr. švedski) ili i na drugim jezicima ukoliko se proizvod plasira u regionu (npr. norveški i danski). Deklarisanje proizvoda mora da bude u skladu s propisanom procedurom, a u okviru postojeće nacionalne regulative ili EU direktive i sadrži sve obavezne elemente. Proizvod može da sadrži i privatne oznake kvaliteta proizvoda koji mu omogućavaju da bolje komunicira sa potrošačem i povećava njegovu konkurentnost na tržištu – navodi se u Vodiču.
Pogledajte na linku celu publikaciju “Vodič za izvoz voća i povrća na tržište Nordijskog regiona“.
Tagovi
Danska Finska izvoz izvoz povrća izvoz voća Milica Zatezalo Nordijsko tržište Norveška Razvojna agencija Srbije Švedska Važno voće povrće