Beč: Ekološka mobilnost u milionskom gradu

Foto: Pixabay/domeckopol
Kako su ekološke inicijative Grada Beča uticale na porast klimatski prihvatljivog načina kretanja građana potvrđuje najnovije istraživanje: Bečlije prelaze više od tri četvrtine svojih ruta u gradu klimatski prihvatljivim načinima. Sa 34%, javni prevoz je najpopularniji način kretanja, slede pešačenje sa oko 30%, dok prevoz biciklom beleži dinamičan porast od 11% i svakim danom je sve popularniji. Automobilski saobraćaj je opao na 25%. Poređenja radi, 1993. godine iznosio je 40%, saopštila je Kancelarija grada Beča u Beogradu.
– Naši napori poslednjih nekoliko godina su se isplatili. Samo prošle godine uložili smo oko 52 miliona EUR u biciklističku infrastrukturu, a broj biciklista kontinuirano raste. Kombinujemo proširenje ekološke mobilnosti sa projektima “Rešimo se asfalta”, u okviru kojih širom grada hladimo i ozelenjavamo trgove i ulice, čime povećavamo kvalitet života u gradu. Takođe, pokrenute su 3 nove tramvajske linije 12, 18, i 27 čime se dalje podstiče javni prevoz – istakla je član gradskog veća za mobilnost, Uli Zima.
– Porast korišćenja javnog prevoza u poređenju sa prethodnim godinama jasno pokazuje da javni prevoz čini osnovu ekološki prihvatljive mobilnosti u gradu – navela je direktorka Bečkih linija (Wiener Linien), Aleksandra Rajnagl.
Tokom 2024. godine zabeležen je porast od više od pola miliona biciklista na 17 gradskih brojača u poređenju sa 2023. godinom. Za 2025. godinu najavljeno je više od 20 km novih biciklističkih staza.
Trend pešačenja je takođe u porastu: 30% svih ruta građani prelaze pešice. Javni prevoz i pešačenje idu ruku pod ruku, jer, više od 90% korisnika javnog prevoza pešači do stanice, što se računa kao deo udela javnog prevoza.
Nikada od početka merenja načina kretanja 1993. godine nije zabeležen manji udeo korišćenja automobila u Beču. To se vidi i kroz smanjenje stepena motorizacije, koji je sa 284 privatna vozila na 1.000 stanovnika najniži u poređenju sa drugim gradovima u Austriji. Na primer, prosečan broj u Austriji iznosi 484/1.000. Samo nešto više od polovine bečkih domaćinstava ima sopstveni automobil, a car sharing postaje sve popularniji.
Za istraživanje koje je naručio Grad Beč u saradnji sa gradskim prevoznikom anketirano je više od 2.000 građana Beča o njihovom načinu kretanja određenog dana, a anketni dani su ravnomerno raspoređeni tokom godine. Tako je dobijena reprezentativna slika mobilnosti bečke populacije koja omogućava da se tačno prati razvoj i po potrebi interveniše.