“Facebook” algoritam vodi ka dezinformacijama o klimatskim promenama

facebook
“Facebook” algoritam vodi ka dezinformacijama o klimatskim promenama

Foto: Pexels/ Oleg Magni

Skeptici na mreži “Facebook” mogu pronaći sve više dezinformacija i grupa koje šire teorije zavere u oblasti klimatskih promena, pokazalo je istraživanje organizacije za zaštitu ljudskih prava.

Naime, nedavno je organizacija “Globalni svedok” (Global Witness) objavila kako je otkrila da”Facebook” algoritmi pojačavaju sumnju u te objave umesto da ljudima ponude pouzdanije informacije, piše BBC.

“Facebook” međutim navodi da je njegov sistem “osmišljen tako da suzbije dezinformacije”.

Zbog toga su istraživači organizacije stvorili dva virtuelna korisnika: naloge za klimatskog skeptika “Džejn” i “Džona” koji je pratio zvanične naučne institucije. Potom su pratili šta su “Facebook” algoritmi predlagali za ta dva naloga.

Džejn je ubrzo ugledala sadržaj u kojem se negiraju klimatske promene izazvane čovekovim delovanjem, uključujući i stranice koje ih nazivaju „prevarom“ i napadaju mere preduzete da se ublaži njihov uticaj.

Na primer, bile su to objave u kojima se “zeleni pokret” optužuje za “porobljavanje čovečanstva” a Ujedinjene nacije nazivaju autoritarnim režimom sa manje kredibiliteta od Duška Dugouška”.

Neke druge objave, kao na primer one korisnika CFact Campus, negiraju ljudski uticaj na klimu na planeti. Ta grupa je deo Komiteta za konstruktivnu sutrrašnjicu, libertarijanskog trusta mozgova čije je sedište u Vašingtonu, a bori se protiv konsenzusa u nauci o klimi.

Pomoću naloga Džejn istraživači su „”lajkovali” Facebook stranicu koja širi dezinformacije o klimi, dva puta ponovili to oba puta birajući stranice sa najmanje 14.000 pratilaca, i izrazili skepticizam u vezi sa postojanjem klimatskih promena ili ljudskim uticajem na njih. U jednom slučaju Džejn je “lajkovala” Facebook stranicu zvanu “Volim ugljen-dioksid”, piše BBC.

Kako nastaje lažna objava

Zapravo je 2009. bivši popredsednik SAD AL Gor citirao nalaze naučnika o klimi rekavši: “Postoji verovatnoća od 75 odsto da će se cela ledena ’kapa’ na Severnom polu otopiti tokom letnjih meseci u narednih pet do sedam godina”.

Iako to jeste pogrešna interpretacija naučnih otkrića, to nije bilo predviđanje da će se “sav led otopiti do 2013”, kako se navodi u objavi na Fejsbuku, niti je Al Gor ponavljao svoje tvrdnje tokom narednih godina, kako se sugeriše u toj objavi.

facebook

Foto: Facebook

U periodu od otprilike dva meseca, Džejn je dobijala sve više i više predloga sa konspirativnim i antinaučnim sadržajem, navode istraživači. Od svih stranica koje su joj predlagane, samo je jedna bila bez dezinformacija o klimatskim promenama, a čak dve trećine nisu imale upozoravajuću oznaku koja upućuje na Facebook centar za klimatske nauke, informativno čvorište osnovano prošle godine, nakon što je šef Mete Mark Zakerberg na saslušanju pred Kongersom SAD rekao da su dezinformacije u vezi sa klimom “važno pitanje”.

U međuvremenu nalog Džon je počeo tako što je “lajkovao” stranicu Međuvladinog panela o klimatskim promenama (IPCC), naučnog tela pri UN. I za razliku od onoga što je predlagano Džejn, Džonu je konstantno nuđen pouzdan, naučno zasnovan sadržaj.

Kako je eksperiment odmicao, “Facebook” je počeo da nudi Džejn sve ekstremniji sadržaj, uključujući teorije zavere, poput one o “kemtrejlsima” (lažne tvrdnje da tragovi kondenzacije iza aviona sadrže hemijske agense kojima se kontroliše vreme).

Time “Facebook” algoritmi “guraju” sve dublje korisnike u smeru konzumiranja takvog sadržaja.

IPCC navodi da su takve dezinformacije jedan od brojnih faktora koji sprečavaju vlade širom sveta, kao i javnost, da se pozabave problemom klimatskih promena.

Problematičan sadržaj

Kompanija “Meta”, vlasnik “Facebook”-a, kaže da označava sve više objava u vezi sa klimatskim promenama.

– Naši sistemi su osmišljeni tako da umanjuju dezinformacije, uključujući i one o klimi, a ne da ih podstiču – rekao je predstavnik kompanije za BBC. – Koristimo kombinaciju veštačke inteligencije (AI), ljudskog rada i informacija od partnera – uključujući i fakt-čekere – kako bismo suzbili problematični sadržaj.

– Kada oni označe neki sadržaj kao lažan, dodajemo upozoravajuću oznaku i smanjujemo mu distribuciju kako bi ga manje ljudi videlo – rekli su iz “Mete” za BBC.

Kompanija je najavila program podrške grantovima organizacijama koje se bore protiv dezinformacija u vezi sa klimatskim promenama vredan milion dolara.

Međutim, jedan druga studija pokazuje da je manje od 10% obmanjujućih objava na toj platformi označeno kao dezinformacija.

Izvor: BBC

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama