Sremska Mitrovica će dobiti dva biciklistička ostrva – Kako preneti iskustva iz Beča u pravcu inovativnih rešenja za urbanu mobilnost

bicikl_biciklizam

Sremska Mitrovica će dobiti biciklistička ostrva na dve lokacije u gradskom jezgru u okviru projekta “City Walk 2.0”. Grad planira i izgradnju novih biciklističkih staza.

O projektu u kojem učestvuje 10 država, a čiji je cilj promovisanje energetske tranzicije u sektoru transporta, za SRDA portal govorio je Petar Samardžić, zamenik gradonačelnice Sremske Mitrovice.

– Grad Sremska Mitrovica učestvuje na projektu City Walk 2.0 koji se finansira sredstvima EU u okviru programa Interreg Danube Region, čija je implementacija počela 1. januara 2024. godine. Projekat predstavlja nasleđe projekta City Walk 1.0 koji je osvojio Regio Stars nagradu u kategoriji Zelena Evropa – Zelena tranzicija kao pokretač regionalnog razvoja. Konzorcijum čini 10 zemalja uključujući Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Rumuniju, Crnu Goru, Mađarsku, Češku, Sloveniju, Austriju i Moldaviju – navodi Samardžić i dodaje:

– Glavni cilj City Walk 2.0 je promovisanje energetske tranzicije u sektoru transporta drastičnim smanjenjem korišćenja energije gradskog saobraćaja. Najbrži, najefikasniji i najjeftiniji način je prelazak sa izuzetno energetski intenzivne (i neefikasne) mobilnosti zasnovane na automobilima na aktivne oblike mobilnosti (hodanje, biciklizam), mikromobilnost i javni prevoz.

Petar Samardžić

Petar Samardžić – predstavljanje grada Sremska Mitrovica u Beču (Foto: lična arhiva)

City Walk 1.0. je imao plansku orijentaciju sa fokusom na prohodnost i ciljao je uglavnom na nivo grada, dok se City Walk 2.0 fokusira na implementaciju transformacije kako na nivou grada tako i na nivou građana.

Ključni elementi City Walk 2.0:

– redizajn ulica kako bi se podstakla aktivna mobilnost i obeshrabrila upotreba automobila,

– promena putničkog ponašanja građana i (iii) jačanje političke volje i posvećenosti.

Partnerstvo će razviti inovativna rešenja za mobilnost, dizajn strategije/akcione planove, izvesti demonstraciju, razviti i predstaviti predloge politike i umrežiti ambasadore City Walk.

Projektni tim Grada Sremska Mitrovica, čiji član je naš sagovornik, učestvovao je na uvodnoj konferenciji projekta koja je nedavno održana u Beču.

– Osim opsežne analize projekta i koraka u narednom periodu, projektni tim je imao priliku da se upozna sa primerima dobre prakse u oblasti urbane mobilnosti i promenama putničkih navika građana Beča koji su uveliko doprineli smanjenju saobraćajnih gužvi, zagađenja vazduha i sl, a istovremeno poboljšali kvalitet života građana koji žive u glavnom gradu Austrije. Tehnički univerzitet iz ovog grada je jedan od učesnika projekta, ali Beč nije samo iz tog razloga izabran za domaćina uvodne konferencije. Beč poseduje Agenciju za urbanu mobilnost, koja fokus upravo stavlja na pešačenje i biciklizam, kroz različite inovativne kampanje u ovim oblastima – navodi naš sagovornik i dodaje šta su sve zapazili u Beču a može da se primeni i kod nas:

Deljene zone Bec

Beč

– Grad Beč je mnogo napora uložio u redizajn ulica u gradskom jezgru, stvarajući ne samo čiste pešačke zone, nego tzv „deljene prostore“ – zone u kojima je dozvoljeno kretanje biciklistima, pešacima, ali u jednom smeru i automobilima, sa ograničenjem brzine kretanja na 20 km/h. U većini ovih zona smanjuje se broj parking mesta, tražeći alternativna rešenja za parkiranje automobila. Redizajn ulica podrazumeva i uvođenje biciklističkih traka (iscrtane/obeležene biciklističke trake na postojećem kolovozu) tamo gde je to moguće. Dosta tih primera je primenljivo i u našem gradu, uz promenu saobraćajnih navika i ponašanja građana.

Najvažniji aspekt projekta su pilot akcije urbane mobilnosti koje će biti sprovedene širom gradova koji učestvuju u partnerstvu.

U gradu Sremska Mitrovica, pilot akcija podrazumeva izgradnju i opremanje urbanih biciklističkih džepova (ostrva) na dve lokacije u gradskom jezgru.

Biciklistička ostrva podrazumevaju moderni biciklarnik, set alata, mobilijar i prateće pejzažno uređenje (cveće, zelenilo). Ova dva ostrva će u skladu sa projektnim aktivnostima biti instalirana početkom sledeće godine, a o lokacijama je razgovarano sa predstavnicima lokalnih udruženja biciklista, kako bi se odredila adekvatna mesta, sa postojećom biciklističkom infrastrukturom. Jedno takvo ostrvo imali smo priliku da vidimo i u Beču, s obzirom na to da se nalazi upravo ispred prostorija Agencije za urbanu mobilnost.

Vrednost ove investicije (dva biciklistička ostrva) je 25.000 EUR. Takođe, projektom su predviđene i brojne aktivnosti i kampanje u cilju stimulisanja pešačenja i biciklizma i obeshrabrivanja, ne i zabrane, upotrebe automobila u saobraćaju – navodi Samardžić.

Primer biciklističkog ostrva

Primer biciklističkog ostrva

Strategije razvoja biciklističkog saobraćaja u Sremskoj Mitrovici

Naš sagovornik kaže da se u Sremskoj Mitrovici bicikli koriste i u cilju sporta i rekreacije, ali i kao vid saobraćajne komunikacije i transporta. Navodi da veliki problem jeste nedostatak biciklističkih staza s obzirom na to da sada postoji oko 5 km dvosmernih staza i oko 6 km jednosmernih i najavljuje da će raditi na promeni tog stanja:

– Trenutno je u toku izrada Strategije razvoja biciklističkog saobraćaja na teritoriji grada Sremska Mitrovica, koja će ukazati na dobre i loše strane na ovom polju, potrebu za novim stazama, odnosno na mogućnosti za unapređenje saobraćajne infrastrukture. Prethodno je urađena Studija upravljanja brzinama na uličnoj mreži grada Sremska Mitrovica, koja predviđa inovativna saobraćajna rešenja, primenljiva u oblasti biciklističkog saobraćaja.

 

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama

SRDA preporučuje

baner_gdereciklirati_300

Najnoviji tekstovi

Hvala vam na poverenju. Uspešno ste se prijavili na listu za prijem email biltena.
Došlo je do greške. Molimo vas pokušajte ponovo. Ako se problem nastavi, molimo da nas kontaktirate slanjem email poruke.
baner_ekopravo_300
baner_ekoadresar_300