Školski obrok, novi-stari izazov

užina škola
užina škola

Foto: Pexels/Katerina Holmes

Početkom nove školske godine pred roditelje se postavlja još jedan zadatak – ishrana školaraca, ili izazov obezbeđivanja hranljivih obroka koji će biti energetski i nutritivno dovoljni tokom dugih sati u školskoj klupi, a pritom prihvatljivi u pogledu ukusa i ostalih đačkih kriterijuma.

Uloga ishrane u razvoju decu je poznata. Kvalitetni nutritivni izbori doprinose pravilnom rastu i razvoju dece, odsustvu deficita u ishrani, te stanja povezanih sa njima.

Sa druge strane, učestala konzumacija energetski bogate a nutritivno siromašne hrane doprinosi prekomernoj težini, gojaznosti, pojavi određenih bolesti povezanih sa ishranom, kao što je npr. dijabetes melitus tip 2, učestalije i u mlađoj uzrasnoj dobi od očekivane za datu bolest. Istovremeno, usvajanje pravilnih navika u ishrani od najranije životne dobi doprinosi dugoročnom zdravlju.

Polaskom u školu, kada dete “izlazi” iz kontrolisanih i uređenih uslova ishrane u porodičnom domu i/ili predškolskim ustanovama, uticaji i navike postepeno se menjaju. Stoga je veoma značajno stvarati i ambijent u školama u kojem će deca biti upućena na zdravije izbore hrane, u čemu im nastavnici i drugo okruženje mogu dati pozitivan primer, ponudom kvalitetnije hrane, edukacijom u pogledu pravilne/zdrave ishrane, kao i ličnim primerima.

Jedan od načina je organizovanje ishrane na nivou škola u skladu sa relevantnim preporukama i odgovarajućim uslovima.

Obezbeđivanje ishrane dece u školama, zbog prepoznatog značaja regulisano je propisom, Pravilnikom o bližim uslovima za organizovanje, ostvarivanje i praćenje ishrane učenika u osnovnoj školi (“Sl. glasnik RS”, br. 68/18), koji su škole dužne da primenjuju. Ipak, realnost je da se “institucija” školskog obroka vremenom izgubila i da većina škola nema obezbeđenu ishranu za svoje đake, a tamo gde se organizuje obezbeđena je mahom za učenike nižih razreda.

Kada opcija organizovane ishrane tokom boravka u školi ne postoji, kako se snaći da ishrana bude što zdravija, ukusna i primamljiva za đaka. Ukazujemo na nekoliko smernica:

  • Neka dete doručkuje kod kuće pre polaska u školu. Iako se u užurbanosti i nedostatku vremena, između spremanja za školu i posao, doručak neretko propusti, trebalo bi nastojati da se doručkuje s obzirom na dokazane benefite u smanjenju impulsivnih i neplaniranih “grickanja” visokokalorijskih nezdravih namirnica u školi. Takođe, istraživanja pokazuju i da preskakanje doručka utiče na smanjenu koncentraciju kod dece.
  • Bazirajte obrok na 4 grupe namirnica: hleb i žitarice; voće i povrće; meso/riba i drugi izvori proteina (jaja i dr.); mleko i mlečni proizvodi.
  •  Sveže voće i/ili povrće planirajte u sastavu školskog obroka, poželjno bi bilo svakodnevno. Sticanje navike svakodnevnog unosa svežeg voća i povrća, posebno je značajno imajući u vidu da je prema Istraživanju zdravlja stanovništva iz 2019. godine, npr. voće (sveže, smrznuto, konzervirano, sušeno, izuzimajući sveže ceđene sokove) svakodnevno konzumiralo tek 39,4% odraslih stanovnika Srbije.
    – Voće se može planirati kao npr. voćna salata koja uključuje više vrsta svežeg, kao i drugog voća (suvo voće i sl.), ali i u kombinaciji sa namirnicama iz drugih grupa (npr. mlečni napitak).
    – Voće i povrće pre pakovanja/konzumacije temeljno oprati i po potrebi oljuštiti. Ne zaboravite da se na taj način smanjuje prisustvo i izloženost kontaminentima i rizici od bolesti povezanih sa hranom.
  • Mesne prerađevine, zbog prepoznatih rizika, izbegavati u ishrani dece odnosno, njihovu konzumaciju smanjiti na najmanju moguću meru. Mesne proizvode kod kojih je struktura homogena zbog mlevenja mesa tj. proizvode nižeg kvaliteta (paštete, viršle, mesni naresci i sl.) ne uključivati u ishranu dece.
  • Zdrave “grickalice”, kao što je orašasto voće i suvo voće – bez dodatih soli, šećera i/li masti i sl., zasićuju uz vredan nutritivni doprinos.
    – Suvo voće je bogat izvor vlakana, vitamina i minerala, ali ujedno i koncentrisan izvor šećera, tako da je unos potrebno ograničiti na maksimalno 30 g/dan.
  • Iskoristite jela napravljena kod kuće – pite, proje, sendviče, slane mafine i sl.
  • Miks obroci tipa granola, kombinacije integralnih žitarica, mlečnog napitka, svežeg i jezgrastog voća mogu biti dobar izbor za jedan od obroka.
    – Industrijski obrađene žitarice, predstavljaju dodatne izvore prostih šećera i soli u ishrani.
  • Napici – voditi računa o izboru, ali i o mogućnostima čuvanja u školskom ambijentu.
    – Dobri izbori su mlečni napici. Birati napitke koji su postojani na ambijentalnoj temperaturi, ili ih konzumirati ubrzo nakon dolaska u školu, ukoliko nisu (mlečni napici koji zahtevaju frižidersku temperaturu čuvanja).
    – Izbegavati zaslađene mlečne napitke.
    – Voćne sokove, ceđene ili druge sokove koji se prave od voća (voćne kaše ili pulpe) povremeno uključiti u školski obrok (u maksimalnoj količini do 150 ml/dan). Ne zaboravite da nisu zamena za svakodnevni unos svežeg voća.
    – Osvežavajuća bezalkoholna pića, gazirana i negazirana, ne planirati u ishrani dece, jer predstavljaju nekvalitetnije proizvode, koji su izvor praznih kalorija i dodatog šećera, aditiva i sl…
    Voda je svakako najbolji napitak za utoljavanje žeđi i osveženje.

Izvor: Gradski zavod za javno zdravlje Beograd

Tagovi

Podelite na društvenim mrežama

SRDA preporučuje

baner_gdereciklirati_300

Najnoviji tekstovi

Hvala vam na poverenju. Uspešno ste se prijavili na listu za prijem email biltena.
Došlo je do greške. Molimo vas pokušajte ponovo. Ako se problem nastavi, molimo da nas kontaktirate slanjem email poruke.
baner_ekopravo_300
baner_ekoadresar_300