MUP izdao dozvole za probnu vožnju dva autonomna vozila: koje uslove moraju da poštuju

Ministarstvo unutrašnjih poslova izdalo je dozvolu za probnu vožnju u Srbiji za dva vozila koja poseduju sistem da se kreću bez intervencije vozača.
Ova dozvola izdata je za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom, koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom, rečeno je Tanjugu u Vladi Srbije.
Naša zemlja je tako dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila nivoa tri autonomne vožnje, što su pre toga uradile samo četiri evropske države.
Savetnik u kabinetu premijerke Stefan Badža objasnio je da prema brojnim međunarodnim standardizacijama postoji šest nivoa autonomne vožnje, od nula do pet.
– Nivoi od nula do dva su sistemi podrške vozaču i neke od njih, poput pomoći pri kočenju i parkiranju ili slično, već dugo predstavljaju standardnu opremu velikog broja vozila. Nivoi od tri do pet razlikuju se prema autonomiji vozila u odnosu na vozačke mogućnosti, kao i mogućnost upravljanja u različitim okruženjima. Srbija je dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila koje je nivoa tri, što su pre toga u praksi uradile samo četiri evropske države. Ova činjenica govori da kompanije koje razvijaju autonomna vozila, delove i sisteme za ta vozila, percipiraju Srbiju kao zemlju tog nivoa razvoja – naveo je Badža za Tanjug.
Kaže da je takav napredan razvoj autonomne vožnje najbolja garancija da je Srbija spremna i da ide u dobrom pravcu da u planirano vreme obezbedi i testiranje autonomnih vozila nivoa pet.
Badža ističe da nas je dosadašnji pristup pozicionirao među naprednije države po ovom pitanju i da ćemo, ako tako nastavimo, do 2027. godine, na Ekspu, imati autonomna vozila.
Napominje da tržište autonomnih vozila i njihovog razvoja već vredi više od 100 milijardi EUR i da će vredeti 20 puta više za 10 godina.
Badža kaže da se današnja automobilska industrija sve više kreće u pravcu razvoja softvera, bilo za kretanje vozila, bilo za druge stvari, poput informacionog sistema koji omogućava sagledavanje kvarova na vozilima, navigacije i slično.
U tom smislu, razvoj vozila jednoj zemlji sve manje je povezan sa postojanjem fabrika koje prave fizičke komponente ili sklapaju vozila, već mnogo više sa razvojem informacionih tehnologija, dodao je on.
– U Srbiji postoji veći broj svetskih tehnoloških kompanija koje razvijaju softver za svoja vozila. Omogućavanje testiranja autonomnih vozila obezbediće okruženje za dodatni razvoj, unapređenje tehnologija i dodatne investicije u našu zemlju. Dobro pozicioniranje Srbije u automobilskoj industriji koja uključuje veoma veliku lepezu različitih ekonomskih aktivnosti jeste garancija da ćemo i u budućnosti biti deo nečega što je važno i što privlači nove tehnologije i investicije i u krajnjoj liniji obezbeđuje razvoj i prosperitet – kaže Badža.