Koji su najbrži vozovi na svetu?
Od pronalaska parne lokomotive vozovi su bili pokretačka društvena snaga. Izmišljeni u Britaniji na vrhuncu industrijske revolucije, parni vozovi dali su imperiji neuporedivu prednost u transportu robe i ljudi. Ubrzo se proširio širom sveta. Države su se borile da izgrade sopstvene železničke mreže kako bi olakšale rast i trgovinu.
Ali baš kao što su nacije požurile da grade više železnica, one su takođe pokušale da izgrade brže vozove. Japanski Tokaido Šinkansen ili “voz metak” 1964. godine bio je prvi sistem brze železnice, koji je postigao brzinu iznad 124 mph ili 200 km/h.
Portal Visual Capitalist predstavio je na grafički interesantan način najbrže vozove na svetu koristeći podatke iz časopisa Travel and Leisure.
Ko ima najbrže vozove na svetu?
Japan je ozbiljno započeo revoluciju brzih vozova i još je na vrhu top-lista.
Iako su najbrži “metak vozovi” (N700A Shinkansen) koji mogu da dostignu maksimalnu brzinu od 300 km/h, novi razvoj maglev vozova ruši rekorde brzine. Princip rada maglev je zasnovan na magnetnoj levitaciji odnosno na dejstvu elektromagnetne sile. Ovi vozovi levitiraju tik iznad šina što im omogućava postizanje velikih brzina. Prva dva najbrža voza na svetu su maglev.
Japanski Maglev serije L0 je najbrži voz na svetu, sa rekordom brzine od 374 mph ili 602 km/h. Mogao bi preći razdaljinu od Njujorka do Montreala za manje od sat vremena.
Kina ima polovinu od osam najbržih vozova i najveću svetsku mrežu brzih železnica.
Najbrži vozovi u Kini žele da prestignu Japan
Japan se suočava sa oštrom konkurencijom Kine, koja već ima najdužu svetsku železničku mrežu za velike brzine i koja ulaže velika sredstva u infrastrukturu.
Kina već ima u funkciji maglev voz, “šangajski maglev”, koji povezuje centar grada sa međunarodnim aerodromom. Najnoviji predstavljeni voz u zemlji u julu 2021. postigao je kopnenu brzinu od 600 km/h.
Kada je predstavljen, novi maglev voz je najavljen kao najbrži voz na svetu jer ulazi u punu proizvodnju. Ali sve dok potpuni rad zapravo ne počne, njegov rekord brzine testa je i dalje ispod onog iz L0 serije.
U stvari, Kina ima polovinu od osam najbržih vozova na svetu. Uključujući Japan i Južnu Koreju, Azija predstavlja najveći deo brzih železničkih mreža i rekordnih brzina.
Konvencionalni električni vozovi u Evropi takođe su se našli na listi, sa francuskim TGV POS i italijanskim Frecciarossa 1000 postižu brzine od 575 km/h i 394 km/h.