EVO – prvo električno dostavno vozilo iz BiH proizvela firma GS TMT
Od ideje do realizacije prvog bosanskohercegovačkog električnog vozila trebalo je tri godine, a onda je EVO ugledao svetlost dana. Grupa mladih inžinjera travničke fabrike mašina, prateći svetske trendove, pobrinula se da BiH prvenac bude konkurentan na evropskom tržištu.
– Osnovne karakteristike ovog električnog vozila jeste njegova autonomija od 100 kilometara, uz dva baterijska modula i nosivost od 300 kilograma. Ono što je još jedna njegova velika prednost je njegova zapremina kargo prostora nešto veća u odnosu na naše glavne konkurente – objašnjava Denis Bešić, rukovodilac razvoja u GS TMT.
Još jedna od prednosti je što se na vrhu nalazi solarni panel, što znači da se ovo električno, dostavno vozilo može puniti i sunčevim zracima.
Iako Bosna i Hercegovina još uvek kaska za evropskim zemljama u pogledu električnih vozila, EVO bi mogao biti uzdanica i napraviti veliki iskorak u privredi susedne zemlje. Entuzijasti iz ove travničke fabrike, na ovom projektu sarađivali su i sa kolegama iz regiona.
– Saradnja na ovom vozilu bila s još dve kompanije, to je jedan mladi tim momaka iz Zagreba, naši dizajneri iz Beograda. Time smo posebno ponosni, da smo napravili jednu sinergiju u regionu, naravno TMT jeste nositelj posla. To je pokazatelj da ovde ima znanja, ima pameti, da se može raditi i da ekonomija ne poznaje granice – govori izvršni direktor GS TMT-a Senad Beganović.
Ova fabrika postala je prepoznatljiva pre nekoliko godina zbog skupocenog električnog bicikla Ruffiana, kog je kupio čak i Kristijano Ronaldo. Metalna konstrukcija se pravi ovde, a sklapa u Nemačkoj. Od nedavno, taj posao vodi ‘sestrinska’ firma. Međutim, i u slučaju EVO vozila i Ruffian bicikla, carinski nameti su ograničavajuća okolnost.
– Mi radimo ovde, zavarimo konstrukciju, farbamo, radimo predmontažu i šaljemo u Nemačku da se full montira bicikl. Zašto to radimo, radimo samo iz jednog razloga, zbog problema carina koje imamo. Znači na sve te elemente morate platiti 10 posto carine i onda ga vratiti gore. Kad plaćate 10 posto carine, onda nam se isplati jeftinije da radite u Nemačkoj gde to nemate – objašnjava tehnički direktor Ruff Cyclesa Muamer Trako.
Kada je reč samo o EVO vozilu, pred travničkom fabrikom trenutno je još jedan veliki zadatak – da uspešno prođe testiranja i dobije licencu za serijsku proizvodnju. A onda da krene u osvajanje evropskog tržišta.
Izvor: N1